-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)
-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:2355 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:11

حدود يك ميليون عراقي و بيش از دو ميليون افغاني در كشور ما ساكن و مشغول كار هستند. چراجمهوري اسلامي ايران اقدامي دربارهء اخراج اين اقدام بيگانه انجام نمي دهد؟ آيا سياست تسامح در اين مورد راه حل اساسي خواهد بود؟

پناه دادن به آوارگان و ستمديدگان , يكي از اصول پذيرفته شدهء بين المللي است . برخي از كشورها به آوارگان پناه داده و از آنان حمايت مي كنند. در برخي كشورهاي اروپايي ميليون ها پناهنده وجود دارد, و حتي برخي كشورها از پناهندگان استقبال مي كنند; زيرا پناهندگان به رغم اين كه برخي از مشكلات اقتصادي وناهنجاري ها را به وجود مي آورند, نقش بنيادي در چرخش اقتصادي , بالندگي و پويايي جوامع دارند.

در فرهنگ اسلامي همهء مسلمانان برادران ديني بودهو حمايت از ستمديدگان فرا خوانده شده اند:

خدا و در راه مردان , زنان و كودكاني كه (به دست ستمگران ) تضعيف شده اند بيكار نمي كنيد؟ همان افراد(ستمديده اي ) كه مي گويند: خدايا ما را از اين شهر كه اهلش ستمگرند بيرون ببر ...>. پيامبر اسلام فرمود:

ولم يهتم بامور المسلمين فليس بمسلم ;)(1)

تا نيست تو را دردو غم دوست به صبح سحري هرگز تو مپندار مسلمان و تو مسلم باشي >.

در ادبيات فارسي نيز به انسان دوستي و حمايت از محرومان سفارش شده است .

]بني آدم اعضاي يكديگرندكه در آفرينش زيك گوهرند

چو عضوي به دردآورد روزگارديگر عضوها را نماند قرار

توكز محنت ديگران بي غمي نشايد كه نامت نهند آدمي .

]بي ترديد يكي از مصاديق اهتمام به امور مسلمانان و انسان دوستي , پناه دادن به آوارگان است , امروزه كه ميليون ها عراقي و افغاني به ايران اسلامي پناه آورده اند, به اين دليل است كه ايران به عنوان ام القراي جهان اسلام ملجأ و پناهگان همهء بي پناهان , به ويژه شيعيان است . زيرا به نداي آوارگان پاسخ مثبت داده و چندين سال به رغم مشكلات فراوان از مهاجران , مهمان نوازي كرده كه اين حمايت از سوي سازمانهاي بين المللي ستايش شده است .يكي از استراتژي هاي مهم جمهوري اسلامي , حمايت از محرمان جهان است كه اين سياست نهادينه شده است .

بيان اين مطلب ضروري است كه پناه دادن به آوارگان بايد براساس معيارهاي خاصي شكل گيرد, تا سبب گسترش ناهنجارها و مشكلات اقتصاد نشود. متأسفانه در بين مهاجران افراد غير صالح و جاسوس نيز وجود دارد كه بايد براساس فيلترها از ورود آن ها جلوگيري شود تا مصالح نظام اسلامي تهديد نشود. پناه دادن به آوارگان , به ويژه شيعيان با سياست تسامح و تسامح منافات ندارد. بلكه عدم خشونت و اعمال رفتارهاي انسان دوستي و اتخاذسياست هاي اصولي و منطقي براي مهاجران , يكي از شاخصه هاي جامعهء مدني و بهره گيري از سياست شامح وتساهل است كه رئيس جمهور محترم پرچمدار آن است .

بيان اين نكته ضروري است كه مسئولان نظام بايد براي برگرداندن مهاجران به كشورهاي آنان سياست هاي منطقي اتخاذ نمايدت تا هم شعار حمايت از محرومان زير سؤال نرود و هم مصالح نظام تهديد نشود.

]چرا در زندگي خرم نباشيم چرا با دوستان همدم نباشيم

چرا هر فرصتي پيش آيد از عمردر آن فرصت به فكر هم نباشيم

به همگام نياز و بي نيازي چرا هم دم , چرا محرم نباشيم

روا نبود كه ما با نام انسان به زخم بي كسان مرهم نباشيم

غم همنوع خور, گر آدمي توكه به اين غم , يقين آدم نباشيم (2)

(پـاورقي 1- محمدباقر مجلسي , بحارالانوار, ج 71 ص 337

(پـاورقي 2- مجله با معارف اسلامي آشنا شويم , شمارهء 47 ص 159

]

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.